Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Głubczyce wrócą na kolejową mapę Polski!

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
16-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
16-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Mieszkańcy dojadą koleją z Głubczyc do Raciborza i Opola. Umowa na dokumentację projektową została już podpisana – informują PKP PLK. Wykonawca zaprojektuje odbudowę ponad 50 km linii, po której pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h. Będzie też 13 nowych lub odbudowanych przystanków i stacji. Zadanie o wartości ponad 15 mln zł jest realizowane z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.

Po ponad dwóch dekadach ciszy na torach pociągi mają wrócić do Głubczyc. Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla rewitalizacji linii kolejowych na odcinku Racibórz – Racławice Śląskie (nr 177 i 294). To pierwszy krok w stronę przywrócenia połączeń pasażerskich w jedynym powiecie województwa opolskiego bez dostępu do kolei.

54 kilometry torów, 13 przystanków i stacji, prędkość do 120 km/h i poprawa bezpieczeństwa na wybranych przejazdach kolejowo-drogowych to główne założenia inwestycji, dla której dokumentację projektową przygotuje wykonawca w ramach zadania „Rewitalizacja linii kolejowych nr 177, 294. Racibórz – Racławice Śląskie”. Dzięki przedsięwzięciu mieszkańcy Racławic Śląskich, Głubczyc Las, Głubczyc, Ściborzyc Małych, Gadzowic, Bernacic, Baborowa, Tłustomostów, Pietrowic Wielkich, Cyprzanowa, Samborowic, Wojnowic i Raciborza Studziennej zyskają dostęp do połączeń kolejowych.

Nowe i zmodernizowane perony zostaną dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością i wyposażone w wiaty, ławki oraz energooszczędne oświetlenie. Ich wysokość będzie dostosowana do wygodnego wsiadania i wysiadania z pociągu.

– Opracowanie dokumentacji projektowej to kluczowy etap przygotowań do rewitalizacji infrastruktury kolejowej na południu województwa opolskiego i w części województwa śląskiego. Projekt zakłada przywrócenie ruchu pasażerskiego z parametrami umożliwiającymi podróż z prędkością do 120 km/h. To przykład efektywnego wykorzystania środków z programu Kolej+, który umożliwia odbudowę dostępu do kolei w regionach dotąd pozbawionych tej formy transportu – mówi dyrektor Regionu Śląskiego CRI w Polskich Liniach Kolejowych SA Janusz Pasierb.

– Przywrócenie linii kolejowej Racibórz – Racławice Śląskie to nie tylko nasz cel, ale sprawa ważna dla samorządów lokalnych całego południa regionu, dlatego to projekt partnerski. Cieszymy się, że umowa na dokumentację jest już podpisana, pamiętajmy jednak, że to dopiero pierwszy etap tego projektu. Przed nami etap o wiele trudniejszy, czyli wykonawczy – podkreśla członek zarządu województwa opolskiego Robert Węgrzyn.

Z rozwiązania skorzystają mieszkańcy czterech gmin. Umożliwi im to codzienne podróże do pracy, szkół czy lekarza. Przejazd z Głubczyc do Opola potrwa około 130 minut, a do Raciborza 36 minut.

Wartość opracowania dokumentacji przekracza 15 mln zł. Projekt realizowany jest w ramach rządowego programu Kolej+, którego celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu transportowemu i zwiększenie dostępności do najbardziej ekologicznego środka komunikacji zbiorowej. Całkowity budżet programu wynosi 13 mld zł, z czego 11,2 mld zł pochodzi z budżetu państwa, a ok. 2 mld zł dokładają samorządy.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

PKP PLK 25 kwietnia 2025

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

Infrastruktura

Kolej Plus. Zaczynają się prace przy linii do Gostynia

PKP PLK 25 kwietnia 2025

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Infrastruktura

Kolej Plus do Łomży: Jest umowa z wykonawcą

Roman Czubiński 22 kwietnia 2025

PKP PLK: Umowa na projekt nowej linii Zegrze – Przasnysz

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5